Sunday, August 3, 2008

Spiritual Intellegence

What is mean by spiritual Intellegence??or in BM is Kecerdasan Spiritual...Kali ini saya ingin berkongsi bersama mengenai tajuk ini..saya juga akan guna bahasa melayu untuk tulis bagi segala yag berkaitan dengan motivasi..lebih senang..huhu

Definisi Kecerdasan spiritual adalah keyakinan, ketenangan dan kedamaian dalam diri serta rasa tanggungjawab yang tinggi, hasilnya ialah keseimbangan dalam tingkahlaku.Seseorang yang dikatakan mempunyai kecerdasan spiritual adalah perlu memenuhi ciri-ciri tersebut..NAMUN, bukan suatu perkara yang mudah..

Keyakinan - dalam kehidupan kita tidak kira kita melakukan apa-apa pun kita perlu yakin kepada diri sendiri barulah kita akan berjaya dan dapat melakukannya dengan baik..tapi inilah merupakan kelemahan besar golongan yang bergelar nama manusia ini..manusia semestinya mempunyai kelemahan iaitu tidak yakin kepada diri sendiri..contoh: ingin bercakap di khalayak ramai sudah bergetar-getar stu badan..kanapa?tidak yakin...semasa menjawab soalan peperiksaan tiba-tiba otak jadi kosong..takut..tangan berpeluh..kenapa?Sebab tidak yakinlah yang menyebabkan kita semua tak jadi..

Ketenangan dan Kedamaian dalam diri - Ini merupakan perkara yang paling susah kita lakukan..Sebab dia senang sahaja..Adakah fenomena berikut ada pada diri anda?? MARAH..MURUNG..TAKUT..BOSAN..MENGUMPAT..MALAS.. dan banyak lagi..antara ciri2 inilah menjadikan diri kita tidak tenang tidak damai dalam hati sendiri..itulah yang selalu akan menyebabkan perkara buruk berlaku..

Maka,perkara ini sangat penting....kerana apabila kita telah memenuhi kesemua ciri2 tersebut maka kita akan memepunyai keseimbangan dalam tingkahlaku..jika tidak..kita lihat kalau seseorang itu asyik murung saja..sedih..fenomena itu akan menyebabkan dia memikirkan perkara yang bukan2 dan akhirnya dia akan melakukan perkara yang tidak rasional seperti bunuh diri apabila tidak dapat bertahan dengan keadaan itu lagi..

Itulah sebabnya betapa pentingnya kita harus INGAT setiap tingkahlaku kita perlu berfikir dengan baik sebelum bertindak..Dalam kehidupan kita akhlak kitalah yang akan menentukan halatuju kita..kanapa bukan AKADEMIK??Kita fikir-fikirkanlah..adakah seseorang itu pandai @ cemerlang dalam akademik dia pasti akan berjaya...jawapannya TIDAK..

Kita dapat buktikan perkara ini dengan satu berita sebelum ini yang mengemparkan seluruh rakyat malaysia dan juga menyebabkan Malaysia berasa malu..Seorang genius matematik yang dilahirkan di Malaysia berusia 13 tahun telah berjaya memasuki Universiti Oxford..Satu sejarah manis malaysia..Gadis yang bernama Sofiah Yusof..gadis termuda yang layak ke sana...Kepandaianya tidak dapat kita banding dengan diri sendiri..apabila kita umur 13tahun ape yang kita erti??mungkin kita hanya erti untuk makan minum tidor main dan mengira + - x / sahaja..

Namun,walaupun seseorang itu genius sekali pun jika tidak mempunyai kecerdasan spiritual..keseimbangan dalam tingkahlaku maka perkara inilah berlaku..anak genius Malaysia itu telah hilang dalam 1 tempoh lepas itu telah kembali sekarang..tapi skg genius matematik ini bukan lagi menyelesaikan masalah matematik yang rumit malah hanya mengira sejam 130paun @ sama dengan RM829 untuk setiap kali perkhimatan yang diberikan sebagai seorg pelacur...APA YANG TELAH TERJADI???

Inilah satu contoh yang amat memberikan pengajaran kepada kita..namun saya juga tidak bermakna pelajaran adalah tidak penting..Keseimbangan dalam tingkahlaku sangat penting diikuti dengan pelajaran kita dan seterusnya ajaran agama kita..

Maka,ingatlah...Berfikir dengan masak-masak sebelum bertindak...jangan menyesal dengan apa yang telah kamu lakukan pada suatu hari nanti...

No comments: