Saturday, March 14, 2009

Mutiara berkilauan..permata menyinar..

Hai,ape khabar kawan-kawan..bloger-bloger skalian..


Semoga kita sentiasa berada dalam keadaan sihat dan bahagia bersama orang dan keluarga tercinta... :)





Ketika baru balik daripada program di Temerloh ini,terbaca 1 berita di Utusan Online yang bertajuk "Inilah rumah saya"..terharu..seorang anak nelayan yg berasal drpd Kota Bharu, Kelantan ini mencipta sejarah hidupnya dengan memperolehi 19A1 1 A2...dahsyat..mmg dahsyat..





Sedangkan kita ini yang penuh dengan kebahagian ini..yang dilengkapi dengan segala peralatan berteknologi ini pun tidak mampu nak mencapai kecemerlangan itu..Kata-kata berikut sememangnya mengambarkan ilham serta hasrat ku dan juga rakan-rakan ku menjalankan program motivasi di merata sekolah luar bandar..


Kata-katanya...


"Siapa sangka rumah yang kelihatan hampir roboh ini menyimpan sebutir permata berharga yang bakal menyinar suatu hari nanti"


Mutiara berkilauan...permata menyinar..Program yang baru selesai dijalankan adalah Program Kilauan Mutiara'09 Siri 3...Ini harapan aku...harapan barisan abang-abang kakak-kakak fasilitator supaya mutiara yang disisihkan ini..yang terpendam ini..yang memerlukan tunjuk ajar untuk meneruskan hidupnya ini..supaya mutiara ini bakal berkilauan pada masa hadapan seperti permata menyinar ini...


Perasaan sekarang bercampur-campur..gembira..lega..bangga..risau..semuanya ada..


Gembira kerana program kali dapat dijalankan penuh berintelektual yang dapat disifatkan sebegini...


Lega kerana selaku pengarah program akhirnya selesai la jugak..


Bangga kerana program ini adalah jemputan dan Guru Besar SK Tanjung Batu ini meminta kita mengambil sekolah ini menjadi sekolah angkat...tibe..terkejut aku masa itu..



Risau sebab dengan keadaan anak-anak bangsa kita itu..semoga mereka dapat memahami dan memanfaatkan segala pengisian yang kita lakukan ini..


Program ini dijalankan bermula pada 5.30pm 13 mac 2009 hingga 5.30pm 14 mac 2009..untuk menguji tahap penerimaan dan pemahaman adik-adik ini terhadap arahan yang diberikan serta tahap mereka tangkap pe yang kita maksudkan..
Maka,pada permulaan kita hanya buat aktiviti yang berbentuk hiburan..ajar tepukan..ajar sifir siput..ajar nyanyi lagu Permata Ayah Bonda...semuanya nampak mcm xdak pengisian..tp besar maknanya untuk membantu kami mengesan apakah tahap mereka..
Muka-muka gembira
Apabila sudah tahu pe sebenarnya yang patut kita lakukan dalam LDK..maka segala aktiviti yang dirancang semuanya bertukar..malam pertama ini juga kita dapat menerima penglibatan penasihat kelab kita..first time rasa macam de penasihat..Prof.Madya Dr. Mohd Fadzil Bin Mohd Idris..Thanks sebab sudi hadir walaupun sibuk dengan tugasannya..


Malam tu xtahu silap ape..tibe kena sengit dengan serangga ape taw..SAKIT GILER...arghhhhh terus bengkak tangan aku ini..smp skg xbengkak dah tp masih sangat sakit...
Hari kedua kita bermula dengan aktiviti yang jenis bermain emosi..pagi-pagi senaman poco-poco dan Chicken Dance..kemudian mulalah aktivit yang penuh beremosi..
upin...ipin...sk tanjung batu

Mula-mula mintak adik-adik lukis muka mak dan ayah..dah siap lukis..abg fasi akan mula TEGUR sehingga sampai tahap MARAH..kemudian TENGKING..tp itu bukan sebarangan tapi ada nasihatnya yang terkandung..lepas itu,KOYAK terus lukisan-lukisan semua..siap PIJAK dan TENDANG lukisan itu..

Menangis..memang menangis..yang pompuan jer la..dengan menggunakan teknik psikologi..bertambah pula dengan lagu sedih-sedih..lagu kenang jasa bonda..sampai akhir hampir kesemua menangis tidak berhenti dalam dewan itu..sekali dengan abg dan kakak fasi pun sama..


Sememang aku tidak tersangka kita dapat lakukan..tambah2 masa itu adalah pagi..sambil menulis surat kepada ayah bonda untuk meminta ampun dan maaf atas dosa-dosanya..air mata menitis..basah sebahagian kertas itu..


Kemudian,dengan aktiviti yang menguji minda serta relax sikit..nak tenang-tenangkan perasaan mereka...akhir sekali ceramah yang dapat berkongsikan penceramah ini Abg Nasz...dengan hanya bermula dengan perkataan yang biasa dengar dan guna namun tidak tahu menghayati
maksudnya : Bersyukur....


Program ini akhirnya dirasmikan oleh Dekan jhepa ump..Prof. J...maka permintaan daripada Guru Besar sekolah ini untuk membuat lawatan ke UMP dan ambil sebagai sekolah angkat akan aku cuba untuk menjayakan dua perkara ini..

Sama-sama kita doakanlah adik-adik kita di sana supaya dapat berubah untuk mencapai kejayaan cemerlang dalam kehidupan mereka..doakanlah jugak aku dapat tunaikan permintaan mereka..

Barisan Fasilitator + guru-guru Sk Tanjung Batu (Tukang masak jugak)

Mata ku yang semakin berat untuk bukak..menunjukkan aku dah sangat mengantok sebab letih sangat..banyak lagi nk cerite..tp...

fasilitator laki yang agak poyo...:D

Setakat untuk kali ini...Slmt mlm semua.. :p

masa dicatat 1.25am
mata dah tutup

1/4 sebab tggu upload gambo..

2 comments:

ijan said...

memang poyo pon...xyah bagi taw pun aku dah taw...
hahahah

law said...

ala..ijan..ak taw ar ko nie jeles sb xdpt pegi..

huhuhu..ksian..laen kali skali ek??hahaha