Sunday, November 1, 2009

Diriku di kaca mata orang?

Perjalanan hidup yang kita tidak tahu bila penghujungnya...
Tapi,bila-bila masa juga kita akan sampai di penghujung hidup kita tanpa kita sedari...



Salam bahagia dan salam 1 Malaysia,

Sudah sekian lama,hampir lebih daripada 10hari J tidak mengemaskini blog ini...Minggu terakhir kuliah untuk semester 5 sudah pun tamat...kesibukan melanda diri J sehingga saat akhir semeter ini..kesibukan pasal test..assignment..projek itu sudah menjadi kebiasaan bagi J sekarang...

Namun begitu,J perlukan satu tempat yang sunyi untuk diri J melepaskan segala kerisauan..segala kekeliruan..segala mende yang menggangu jiwa J ini..supaya J dapat betul2 fokus dalam study untuk final exam J yang bakal tiba pada 6hb Nov hingga 20hb Nov...

Kembali kepada entry kali ini...J cuba ingin merungkai pasal "diriku di kaca mata orang". Kemungkinan respon pertama pembaca blog J ini adalah akan bertanya kenapa kita perlu pedulikan apa org kata apa pendapat org terhadap kita...namun kita perlu jadi diri kita yang sebenar bukan menjadi diri kita yang org lain mahu...

Itu J amat setuju..J sememangnya tidak akan pedulikan apa yang org lain inginkan terhadap diri J..Tapi apa yang sedang bermain-main dalam pemikiran J adalah siapakah diriku di kaca mata org lain yang lebih khusus adalah di kalangan kawan2 J...Adakah J ini hanyalah seorg yg mereka akan pedulikan jika memerlukan J ataupun J hanyalah 1 mesin yang diperlukan oleh mereka jika rasa perlu bertanyakan apa2..mintak apa2 yg mereka inginkan...

J sangat confius terhadap kewujudan identiti J di kalangan mereka...Siapakah diriku dari perspektif orang lain...siapakah diriku ini...siapakah J? Hidup J masih panjang... sepanjang perjalanan J dlm hidup ini semestinya tidak akan ada suka dan duka jika hanya J hidup bersendirian...Sahabat amatlah penting bagi J...

Tapi,J benar2 ingin tahu siapakah J....siapakah J...siapakah J bagi kamu semua sebagai kawan J..adakah J ini perangai begitu teruk sekali??J amat confius terhadap diri sendiri...J perlukan juga sahabat sejati...sahabat yang dapat berkongsi kegembiraan dan kepayahan..Namun,apa yang J dapat rasa adalah hanyalah dalam kepayahan J dirujuk..J ditanya..J dimintak untuk ini untuk itu...namun jika dalam kesenangan mereka..J tidak diletakkan tempat yang sama untuk dirujuk untuk dimintak...

Kadang-kadang J cuba mengelakkan diri untuk memikirkan perkara ini..sebab kadang kala ianya amat sensitif...Namun hidup ini kita perlu menghadapi kenyataan..Perkara yang nyata adalah mmg J hidup dalam keseorangan..J bagaikan suatu barangan...Bila perlu akan diguna..Bila tidak perlu boleh dibuang begitu saja atau mengetepikan...

Walaubagaimanapun, J masih sedar... J masih mempunyai kawan yang benar-benar anggap diriku sebagai sahabat... J amat menghargainya... J amat bersyukur kerana masih ada yang sudi menjadi kawan kepada J... J sedar juga.. kadang kala kesengalan J telah pun menyinggung perasaan kawan..tapi J cuma ingin menceriakan lagi suasana...bukan niat J untuk menyakitkan hati kawan-kawan J... J ingin melindungi perasaan J yang sebenaq...

Siapa yang benar2 memahami tentang J?? tiada orang disini yang benar memahami J..Sebab asal usul J tidak pernah J bongkarkan..Tahukah kehidupan J semasa kecil dahulu?Tahukah J pernah menerima denda yang bagaimana semasa kecil apabila melakukan kesalahan?siapa yang tahu kesemua itu...xpe la..hal itu biarkanlah ia menjadi titik hitam J dalam hati J seorg..Titik hitam itu tidak perlu dinyatakan kerana hanya akan menggangu perasaan orang lain.. Kawan-kawan,tujuan J meluahkan segala perasaan J disini bukannya ingin mendapatkan perasaan kasih simpati..namun J mmg menganggap sinilah wadah untuk J meluahkan segala-galanya..

rsenya sdah cukup untuk setakat ini..

a/p: entry kali ini tidak berkaitan dgn siapa2..tp perasaan ingin menulis psl ini dtg secara tiba2..maka berharap tiada pihak yang terasa... =)

Kepada rakan-rakan di uMp : All tHe bEsT & gOoD luCk in fiNaL eXaM nNt... =]

Kepada kawan-kawan universiti di seluruh Malaysia : sUcEsS sElaLu.. gAmBatEh... :)

8 comments:

patungcendana said...

good luck Law...:-)

Yien said...

nicely written...
to me, you are a very good person..
maybe kadang kala kata2 tu agak keras..
aku xnafikan tu...
aku xksh..
cume orng lain la..
kau ade character yg jrng ade pd orng..
kejujuran..
tu yg penting..
tp aku tau satu tntng abang ngah aku sorng ni...
kau bukan seorng yg cuba untuk menjadi ape yg orng nk...
kau menjadi ape yg diri kau yang sebenar..
stay strong bro

law said...

patungcendana:

Thanx madam..nnt da abes exam..fokus plak debat..ikot skali ar..huhu =)

Yien:

Thanx for ur comment!!! =]

Yien said...

laa..
itu pn nk thanks ke?
relax2 sude..
ckp kite family?
biase la coment mengomen ni...
hahahaha

law said...

huhu..aching2 jer..

elin said...

friendship is something nt easily to understand..
they might anggap u r their true frenz but juz never show it out..
as long as u treat them sincerely..then ok jor..=P
btw..i will be ur true frenz 4ever ma..haha

Anonymous said...

let see..
what goes around comes around..
are u treat ur friend or people around u, juz in the way that u want they treat u?
u have the answer.

kes mudah je, kalu nk org jaga hati kite, kene la jaga hati org same.. mulut ko tu kan jenis yg main lepas je.. nk jadi diri sndr tu mmg la baik.. tp ko nk ke jd diri sndri yg dibenci org??
blaja la untk jaga mulut lidah tu..
terlajak perahu blh diundur, telajak kate, abes la ko..
ko kn biasa join byk aktiviti kaunseling, patut tahu mcm mane nk gune lidah untk jalan yg baik...
manusia sekeliling pn ad perasaan..juz like u, but not almost like to post in blog..
keep thinking bout the other too..

law said...

thanks for the comment..
walaupun J tidak ketahui sapekah org yg berikan komen ini..namun drpd komen ini nmpknya mcm mulut J pernah menyakitkan hati org ini..
Kalo bleh mmg nk tau pe hal sebenaqnya yg telah J wat salah serta org yg komen ini spya J dpt mtk maaf..
pe2 pon..sgala tguran akn J ambik sbgai iktibar..