Wednesday, February 16, 2011

IPTA VS IPTS


Good day,

Sudah sekian lama tidak mencoret sesuatu di blog ini..tambahan pula aku melihat ramai adik-adik di luar sana yang sedang menunggu keputusan spm kini dalam dilema untuk membuat pilihan..samada ingin melanjutkan pelajaran ke IPTA atau IPTS..

Terdapat beberapa antara mereka pun sudah bertanya pendapat saya..Maka alangkah eloknya saya membuat sedikit analisis terhadap kedua2-dua pilihan disini...Kamu menilai dan membuat keputusan sendiri..

Saya percaya sekarang mesti ramai yang timbul persoalan di otaknya..Keputusan aku OK ke nnt? Aku boleh dalam tempat dalam IPTA ka?Kalo aku xdpt IPTA, skg plak xmsuk IPTS pastu mcmne?? arghh,...tension.. kn3? btul kn... :)

Pilihan IPTA :

Kelebihan yang ada pada IPTA semestinya yuran yang murah kerana bayaran yuran sudah pun disubsidi oleh kerajaan malaysia. Pinjaman @ biasiswa juga mungkin lebih mudah untuk diperolehi terutama biasiswa seperti JPA@Mara@mana2 company besar..pinjaman kerajaan negeri ke..kursusnya majoriti telah diakui oleh MQA, Malaysian Qualification Agency atau badan2 profesional seperti kursus engineering diakui oleh EAC..IPTA ada yang dapat memastikan kita lebih mudah mendapat pekerjaan khususnya utk bidang pendidikan..Jika masuk ke UPSI maka akan dapat posting terus bila dah abes belajar.

Kekurangan kemungkin peluang atau persaingannya yang agak tinggi.kemungkinan tidak mendapat tempat..atau kemungkinan tidak mendapt kursus yang kita minati or kehendaki..

Pilihan IPTS :

Kelebihan IPTS pendek tahun pengajiannya seperti engineering utk ipta 4tahun ipts 3 1/2 tahun saja..peluang boleh dikatakan confirm boleh dapat sekiranya kita melepasi syarat umumnya..kebebasan yang lebih dalam IPTS..

Kekurangannya yurannya mahal berkali-kali ganda...penginapan terpaksa sewa luar pada jangka masa yang lebih lama..kursusnya mungkin tidak diakui (minoriti saja)..

Saranan kepada mereka yang dah membuat keputusan utk ke IPTS..moleknya semak di website MQA dahulu.. ^^ supaya menjamin masa dpn anda..

Analisis yang singkat harap dapat membantu anda..namun pilihan saya tetap IPTA..anda pula bagaimana? :)

5 comments:

Anonymous said...

xnk skolah....keja lg bgusss

law said...

huhu..itu hak masing-masing =)

sahabat kecil said...

tuntutlah ilmu selagi boleh...
ipta always the best..:)

UMPBlogger said...

add blog anda di blog ump :D

law said...

btul3...tuntutlah ilmu selagi kita mampu.. ^^