Saturday, October 17, 2009

Siapakah kawan???

Salam bahagia buat semua pembaca setia blog "Journey Of My Life"...

Dalam entry J yang lepas, J pernah berkongsi dengan semua pasal niat..pasal perasaan manusia yang J kata bagai ombak.. Baru J perasan sekarang dalam penulisan blog J dag mula suka menulis sesuatu yang berlaku pada diri J yang akan J kaitkan dengan nilai-nilai..sikap-sikap manusia..Ombak itu kini sekali lagi melanda pada diri J..namun J masih mampu untuk mengawalkannya..demi meredahkan ombak itu maka sini saja la wadah untuk J..

Balik kepada entry J kali ini..Siapakah kawan? itulah tajuk yang J bakal bawakan untuk semua..sering kali banyak persoalan ini bermain-main di fikiran..J cuba mencari jawapan untuk persoalan tersebut..namun boleh dikatakan J masih tidak mendapat jawapan yang konkrit..yang kukuh..yang boleh J terima..

J bukan saja cuba mencari jawapan dalam buku-buku psikologi..bahkan jumpa dengan pakar-pakar kaunseling demi mendapatkan jawapan..namun sehingga kini J masih tertanya-tanya siapakah kawan?adakah orang yang kita kenali..orang itu sentiasa memahami kita..membantu jika perlu..support jika dikehendaki??

Tapi,kalo orang itu tidak lakukan begitu..bagaimana pula?J xtau..J juga harapkan ada orang yang dapat memberi tunjuk ajar kepada J..tunjuk jalan yang patut J berfikir supaya diri J tidak tersasar mendapatkan jawapan yang songsang untuk persoalan ini..

Ombak yang melanda pada diri j ari ini berlainan dengan ari itu..kali ini menyakitkan..xtau kenapa..J kini bukan saja rasa sakit malah rasa letih jgak...sb bru saja blik drpd 1 prgram..dlm prgrm ini walaupun semuanya sama spesis..J melibatkan diri dengan niat ingin membantu mereka..selepas semua selesai..J baru perasan sebenarnya walaupun kita sama spesis tapi J masih xmampu untuk bergaul dlm spesis ini..knpe?

Persoalan lain pula yang berlari-lari dalam fikiran J..J sekarang mcm harap diri J berada di tepi pantai dan J dapat jerit sekuat-kuatnya...sekuat mana yang J mampu..jerit smp xdak suara pun xkisah... JERIT!!! ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH....

Baru J akan rase puas dan segala itu dapat dilepaskan..J xnak simpan dalam hati...hati J begitu kecik mmg xmampu untuk menampung kesemua ini..J xnak hati ini mengalami kesusahan la..J xnak..sekarang xdak pantai di sini..maka J hanya dapat nyanyi lagu kuat-kuat la dalam bilik..hahaha =]

Oleh itu,saranan J untuk semua pembaca blog ini..perhatikanlah orang disekeliling kamu semua..adakah benar semua itu kawan kamu? Cuba fikirkan soalan ini siapakah kawan? kalo ada jawapan cuba berkongsi dengan J..J sentiasa bersedia untuk mendengar..

Lepas itu,malam ini juga J menerima 1 gurauan yang cukup serious & kritikal..gurauan ini menyebabkan J xtau nak kata apa...tapi J terima..redha jer J ini..J xkata apa pasal ini..lupakan saja...

J rasa setakat ini saja la..J rasa sangat letih..letih bekerja..letih memikir..letih untuk segala-galanya..J perlukan rehat yang cukup..namun sebelum itu,marilah kita sama-sama muhasabah diri setiap malam demi memperbaiki diri kita termasuklah J sendiri...

p/s: entry ari ini tidak berkaitan dengan siapa2..jgn nnt ade org terase aty plak.. =]

3 comments:

Seven said...

i won't deny that not everyone we know is our true friend
most are just rainbow friends...
but sometimes,without realizing,we do have a true friend..
just we need to look a little deeper to find them...
try it

ijan said...

yup saya setuju ngan yien..
kawan sejati tidak berada ditengah keramaian
mereka ada sewaktu kita benar2 memerlukan~!

Seven said...

haa,tengok...
kak ijan pn sokong..
hihih