Tuesday, October 13, 2009

Niat..

Salam bahagia buat pembaca blog J...

Beberapa hari lepas,kehidupan kosong J diisi dengan suatu aktiviti yang penuh bermakna..suatu kenangan terpahat di hati J sendiri..J tidak sangka perkara ini boleh berlaku..maka orang kata jika kita niatnya baik..maka semuanya akan berjalan lancar..

Hujung minggu yang lalu,walaupun sibuk dengan test..namun itu tidak menjadi halangan buat J untuk berkhidmat bakti mendidik untuk generasi muda atau pemimpin muda..J dapat jemputan daripada MRSM Kuantan untuk Kem Remaja NEXT'09 di Kem Desa Cempaka,Pantai Sepat Kuantan..Kem ini bukan calang-calang orang pesertanya..semua pandai2 belaka dan merupakan pemimpin MRSM..seperti Badan Wakil Pelajar, Lembaga Displin Pelajar, Pembimbing Rakan Sebaya, Jemaah Dakwah Islam dll lg..sejumlah 65org..

Seawal pagi jumaat,rakan yg J tidak kenali drpd UIAM faris dtg ump jmput J dan taqi..lepas itu kami semua barisan fasilitator berkumpul disana untuk briefing sblm prgm..semua fasi J baru knal bpe jam sblm prgrm..namun apa yg J xsangka..sepnjng prgm kami dpt kerjasama dgn baik..

Dlm kem ini,J ditugskakn sbg Kem Komander 1..maka J perlu berubah kembali siapa diri J sebenaq dulu2..yg rakan2 J di ump tidak pernah lihat..kejam terhadap hukuman yg diberi tanpa belas kasihan..berguling..hukuman komando style kesemua digunakan..

J malas nk ceter pe yg berlaku dlm kem kali ni..cukp byk..tp pe yg paling penting yg J ingin kongsikan adalah walaupun hanya kenal 3hari..namun hubungan silaturahim kami begitu erat tanpa diduga oleh siapa2..kita semua dapat memberikan komitmen tinggi dlm kem ini kesemuanya berasaskan NIAT semata-mata..

NIAT kami adalah ingin mendidik..memberi input..menyedarkan pemimpin mrsm ini..sehingga akhir..hubungan persahabatan 3hari barisan fasilitator menjadi hubungan adik beradik..J mendapat pangkat ANGAH..kesemua ade 6laki 2 pompuan..masing2 drpd UMP..UIAM Nilai,UM dan UiTM..

Babak terakhir selepas majlis penutup sgt3 tersentuh hati J...bayangkan kesemua melutut di hadapan kami dan menangis menjerit...Bukan salah abg..semua salah kami..xkira laki or pompuan..semuanya menangis..sehingga yg laki lari ke depan memeluk kami semua termasuk J..adk tersebut menangis dengan kuat dlm pelukan dan asyik memohon maaf..J terharu sehingga menitiskan air mata..

Segala-gala pengorbanan kami semua sudah pun terbalas melihat keinsafan pemimpin ini..keikhlasan mereka untuk berubah menyentuh hati kami..bersyukur...Itu saja yang kami inginkan tp bukan dengan balasan kebendaan..Semua ini dapat kita lakukan dengan hanya ada Niat yang baik..itu sdah cukup...namun perkara ini tidak dapat dilakukan oleh setiap org pemimpin or yg digelar manusia..

J pasti sepanjang prgrm 3hari 2mlm ini..pasti akan menjadi kenangan mendalam dalam hati setiap org peserta dan fasilitator semua..J berharap ada masa akan dtg dpt lg kita bekerjasama untuk sama2 berbakti kpd masyarakat...

p/s: gmbo xdpt J upload sb xsmpt mtk dgn alang(faris uiam)..huhu =]

No comments: