Monday, September 20, 2010

[ Cerita Sangkar & burung ]

Cerita sangkar & burung

 


Salam bahagia buat teman-teman semua..Bulan Ramadhan sudah pun berlalu,semua org menyambut bulan syawal dengan gembira dengan dapat berkumpul beramai-ramai dengan ahli keluarga dan jugak sanak saudara untuk meraihkan Hari Raya Aidilfitri ini..Namun jgn kita lupa pada masa yang sama juga terdapat golongan yang kurang bernasib baik..bkn saja mereka yang miskin tapi mereka-mereka yang baru saja kehilangan ahli keluarga jugak sudah pasti hari raya menjadi sedih dan pilu...

Walaubagaimanapun,cuba saya kongsikan satu cerita yang saya dapat dripada Abg Badr yg begini bermakna supya dapat kita sama-sama renung2kan utk kita muhasabahkan diri spaya dapt menuju ke arah yang lebih baik. Bulan Ramadhan sebula umat Islam semua wajib berpuasa..sebulan berpuasa ini mengajar umatnta untuk mengawal nafsu..tak kisah lah nafsu makan..nafsu kepuasan yang lain2...Tiba saja bulan syawal ini dalam sejarahnya bermakna dulu umatnya sudah menang..menang dalam mengawal nafsu mereka maka tiba lah syawal untuk sama-sama menyambut hari raya aidilfitri...

Maka,apa pulak kaitan dengan cerita sangkar & burung?? Teman-teman...Kalo kita hadirkn ke pertandingan kecantikan burung..apa kritiria yang akan diutamakan untuk memenagi pertandingan itu? Jawapanya semestinya BURUNG dapat mengeluarkn bunyi yang merdu.... bukannya SANGKAR yang lawa dan mewah itu...itu semua org tahu...cerita itu samalah dengan kehidupan manusia ini...dalam hidup kita sepatutnya manusia mengejar ilmu2 untuk membina diri..menambah nilai etika diri...sahsiah diri...BUKANNYA kita mengejar kebendaan kemata2...tapi itulah realitinya sekarang.

Teman-teman, kita seharusnya mengejar untuk mendapatkn ilmu untuk menghiasi diri dari sudut keagamaannya ka..pelajarannya ka...kehidupannyanya ka..tp bukan hanya tahu mengejar kekayaan yang dapat mencantikkan luaran manusia semata-mata...mmg benar duit itu penting...tp ingat kalau kita hanya cantik dari segi luaran saja...pakai saja mewah-mewah...sangkar saja lawa dan mewah..tapi sikap kita..perangai kita macam syaitan..semua itu jugak tidak berguna...Sangkar itu bagaikan Jasad kita...Burung pula bagaikan ROh kita...kuatkan ROHANI untuk Roh kita...dan juga JASMANInya....

Saranan utk semua..biar kita nampak biasa dari segi luaran kita...tapi kita penuhi kekayaan kita dari segi dalaman kita..ilmu keagamaan itu penting keran ia mengajar kita untuk menjadi insan yang soleh mahupun soleha..INGATLAH...ibubapa kita juga tidak mengharapkan kebendaan daripada anak-anaknya..yg diharapakn semestinya mereka inginkan nak mereka menjadi seorg anak yg soleh @ soleha dan menjadi insan yang berjaya dan berguna kepada masyarakat kita...

Itulah cerita Sangkar & Burung yang dikongsikan oleh Abg.Badr dari Ampec dalam tazkirahnya sempena dengan Gathering Raya Ampec Sabtu lepas...sungguh bermakna perkongsian itu...

4 comments:

Yien said...

nice story
moga kita sama-sama muhasabah diri untuk menjadi insan yang lebih baik,insyaAllah

mdm badr said...

May Allah open our heart forever n never leave us...

WaFa' aN-NiSa' said...

penulisan yg agak mnrk..trsa spt law sma agma dgn kami..hehe

law said...

Thanx sb memberikan komen anda...perkongsian ini harap2 dapat kita sama-sama menghayati erti ceritanya,... =]