Saturday, March 13, 2010

[Tawar Hati]

Salam bahagia buat semua....

Sudah sekian lama J tidak mengemaskini blog ini atas kesibukan harian dan juga tiada feeling itu untuk mencoret sesuatu disini.Namun mlm ni dtgnyer prsn TAWAR HATI ini suka J menulis sesuatu disini demi meluahkan persaan ataupun sekadar rujukan diri supaya kita dapat sentiasa muhasabah diri demi memperbaiki diri kita yang sememangnya penuh dengan kelemahan diri.

Sudah hampir sebulan berlalu..dalam sebulan ini banyak perkara berlaku..banyak program J hadiri..J sertai ataupun J perhatikan..J bukannya seorg yg hebat mana..bukannya seorg yg inginkan populariti..namun setiap tindakan setiap percakapan J bukan hanya ingin memuaskan hati dan nafsu diri tp seboleh-bolehnya ia dpt membawa kebaikan kepada semua orang.

Namun,J amat kecewa dalam sepanjang pemerhatian J terhadap pemimpin-pemimpin mahasiswa kini. J bukan seorang pemimpin yang baik,J masih ada ruang lagi untuk memperbaiki diri namun J perlu memberi teguran kepada mana2 pemimpin sekali pun untuk mengingatkan mereka. Maklumlah manusia kan mudah lupa atau dirinya tidak sedar pon ttg sesuatu perkara.

J rasa tawar hati..dalam pelbagai perkara...tidak kira dalam hubungan sebagai sahabat..sebagai rakan..mahupun sebagai kawan baik ataupun pe2 saja...kita perlu rasional..kita perlu sedar..jika hari ini kita dapat capai suatu tahap yg tinggi itu bukan dtg sejak kita dilahirkan malah kita juga mendapat ajaran dan teguran drpd org yg lagi hebat drpd kite..maka bukankah sepatutnya kita yag sudah capai tahap itu kini perlu menyumbang semula kepada adik2 yang baru belajar.

J tidak sesekali nk kata J ini bagus sgt..namun J sedar..J perlu untuk mengambil inisiatif sendiri untuk memberi sedikti nasihat kpd mereka..J tahu semestinya ada pihak yang sentiasa mempertikaikan siapa J ini??kenapa J ini perlu sentiasa nyibuk2 ttg pe2 saja yg berlaku?? Kenapa J perlu berada di mana-mana saja yg ada perkara berlaku??

Namun, J hanya akan jawab J bukanlah siapa-siapa..J hanyalah seorg mahasiswa biasa yang ingin mendapatkan ilmu disini..mendapatkan campus experience sebanyak yg boleh demi memajukan diri sendiri..dan J harap apa yang J dapat ini dapat J berkongsi dengan semua. J tidak akan kedekot ilmu kerana itulah ajaran seorg cikgu J dulu...pernah dia sebut jika kita kedekut duet tidak masih ok lagi tp jgn sekali-kali kita kedekut ilmu....maka J suka kongsi semua yg J tahu dengan semua. J bukan ingin mencapup..J bukan ingin hipokrit disini..namun semuanya ikhlas dari hati J..

Panjnag lebar J meleter disini..J pun xtaw kenapa..namun saranan J kepada semua..tunaikanlah tanggungjawab kita sbg seorg manusia yg rasional bukn hnya ingin pentingkn diri sendiri..


4 comments:

Prof.Ir.Dr.Abu Zar said...

Law aku pon lebih kurang cam ko jgk.bukannye suka mencapap pon, tp niat hati ak ikhlas nk bljr smua perkara..zaman university la nk belajar mcm2..ak igt lg dr taun 1 smpi skrg ak ni mmg aktif gile.,tp skrg x la sbb da LI..kalo ak kt ump smua mende nk masok..xkesa la org nk ckp ak ni gila kuasa ke apa, janji ak dpt bljr smua mende 2, dan ak pon xkedekut ilmu kalo org nk mintak ajarkn..pengalaman berguna ap salahnya nk dikongsikan..mmg byk lg program @ aktviti yg sempat join..

pengalaman xdpt dijual, tp dpt dikongsikan, baik dpt diamalkn, yg kurang kita cuba baiki..

pedulikan apa org nk kata Law, mahasiswa peduli...hehe...yg penting kita dpt bljr sesuatu

law said...

thanx abu zar.. =)

elin kooi said...

cheer up....just continue to be yourself..do whatever you think is right...
but you have to accept the fact not everyone will act in rational way..
this is Life...
don't think too much Jason^^

rosa zulfikhar said...

Tetep smangat n keep posting.



jangan lupa datang ke blog saya yah
www.rosadesain.blogspot.com

salam